Communicatierichtlijnen tijdens de NSE

Tijdens de Nationale Studenten Enquête (NSE) is het van belang om studenten op een neutrale manier aan te moedigen om de vragenlijst in te vullen. Dit kun je als onderwijsinstelling bijvoorbeeld doen met posters, speciale acties, gezamenlijke invulmomenten of social media. Het is belangrijk dat dit op een neutrale manier gebeurt. Maar wat houdt neutraal precies in? Wat communiceer je als onderwijsinstelling wel en wat niet?

Do’s: voorbeelden van neutrale aanmoediging

Een neutrale aanmoediging houdt in dat je studenten stimuleert de NSE in te vullen, zonder dat je hierbij stuurt op hóe ze de vragenlijst moeten invullen.

  • ‘Laat je stem horen over je opleiding of onderwijsinstelling.’
  • ‘Aankomende studenten gebruiken de studentenoordelen bij het maken van hun keuze.’
  • ‘De opleiding gaat aan de slag met de resultaten. De resultaten geven de onderwijsinstelling input voor interne kwaliteitszorg.’
  • ‘Naar aanleiding van eerdere resultaten zijn bij de opleiding de volgende verbeteringen doorgevoerd [toelichten welke verbeteringen zijn doorgevoerd].’

Voorbeelden van neutrale aanmoediging uit de NSE 2021

De Nieuwste Pabo

De Nieuwste Pabo (Fontys Hogescholen en Zuyd Hogeschool) geeft uitleg over het belang van invullen, hoe invullen werkt en wat er met de resultaten gebeurt.

Windesheim

Studenten van Windesheim vertellen in deze video waarom zij de NSE hebben ingevuld. Daarmee willen zij anderen motiveren om hun stem te laten horen.

HAN Pedagogiek

De HAN legt uit wat de waarde is van het ontvangen van feedback van studenten. Ook benadrukt ze dat nu de laatste week is om je mening te geven.

Don’ts: voorbeelden van sturende communicatie

Alles wat de studenten op een sturende manier aanmoedigt om de NSE in te vullen, mag niet worden toegepast in de communicatie. Zoals:

  • Iedere vorm waarin wordt aangespoord tot het geven van hoge oordelen.
  • Bovenstaande in combinatie met een hoge ranking in de Keuzegids, Elsevier of de waarde van het diploma.
  • Oproepen om in de NSE alleen aan te geven wat er goed gaat en verbeterpunten op een andere manier door te geven.
  • Een promotiefilmpje van de instelling en/of opleiding te laten zien vóór het invullen van de enquête.

Communicatierichtlijnen in PDF

Instructiedocument Klassikaal invulmoment NSE 2025

Drie jongeren vooruitkijkend

Instructiedocument klassikaal invulmoment

Dit document biedt praktische instructies voor het organiseren van een klassikaal invulmoment van de NSE. Het is bedoeld als handleiding voor docenten, studieloopbaanbegeleiders (slb’ers), mentoren en andere betrokkenen om studenten op een neutrale en effectieve manier te begeleiden bij het invullen van de NSE.

Procedure bij beïnvloeding

Wanneer Landelijk Centrum Studiekeuze een melding ontvangt van mogelijke beïnvloeding, wordt een standaard procedure gevolgd. 

Vragen over de communicatierichtlijnen

Heb je nog vragen over communicatierichtlijnen of wil je meer weten over de procedure bij mogelijke beïnvloeding? Neem contact op met het projectteam van de NSE.

NSE voor onderwijsinstellingen | Communicatie over de NSE | Praktische informatie bij NSE

Lees meer

Student vult de Nationale Studenten Enquête in
NSE

De Nationale Studenten Enquête (NSE) is een grootschalig onderzoek waarin studenten hun mening geven over hun hbo- of wo-opleiding.

Landelijk Centrum Studiekeuze

De NSE maakt onderdeel uit van Landelijk Centrum Studiekeuze. Je kunt hier terecht voor actuele en betrouwbare informatie over het hoger onderwijs en studiekeuze.

Nieuws en blogs

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen bij Landelijk Centrum Studiekeuze? Bekijk het overzicht met de meest recente nieuwsberichten en blogs.